Mad og mælk og træt af ske

28. februar 2014

Alder:
9 mdr.

Mad og mælk og træt af ske

Hej Helen

Så får jeg endnu en gang brug for dine gode råd. Lukas er nu 9 mdr og er en meget glad dreng.

Vi har lidt udfordringer mht. både mad og mælk. Han får mad de der 5-6 gange om dagen og spiser gode portioner. Dog er han ved at være noget irriteret over, at hans mor hele tiden vil made ham med en ske :-D. Så han får størstedelen af maden i bidder, hvor det kan lade sig gøre. Derfor til mit første spørgsmål:

Jeg har prøvet at supplere med grøntsagsmos med kød/fisk til frokost, men det er godt nok sjældent, han gider have det. Han spiser 1 rundtom mørkt rugbrød med forskellig pålæg, lidt let kogt gulerod i skiver (ca. 1/2) og lidt kartoffelhapsere, og lidt kød i stykker.,
Hvor længe skal jeg blev med at supplere med mos også ?

Næste spørgsmål går på hans mme. Vi kæmper virkelig med at få ham til at tage mælken. Planen er, at han skal have mælk aften, ...

Annonce

... sen aften og tidlig morgen. Men flasken tidlig morgen nægter han for det meste. Faktisk så gider han kun flasken hvis han sover - næsten sover. :-/

Hvad anbefaler du, vi gør?
De 2 flasker aften og sen aften tager han for det meste 300 ml i alt. Derudover laver jeg hans grød om morgenen på mme. (der får han 200). Han drikker godt med vand både til måltider og imellem. Men når jo ikke op på samme mængder som flaskerne. - sødmælk gider han altså ikke. Giver ham i stedet sødmælkyoghurt til eftermiddag, ost på rugbrød som variation til frokost. Men er det kalk nok?

Her på det sidste er han så også begyndt at sige nej til flasken sen aften - selvom han sover :-/¨

Altså kan jo læse, at hans behov for mme ved 9. mdr er ca. 500 ml. Det kan vi altså ikke få ham til at tage i flasker - som sagt maks 300, nogen gange mindre. Hvad gør man egentlig?

Hilsen

Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder