Brev:
Mad og mælk og træt af ske
28. februar 2014
Alder:
9 mdr.
Mad og mælk og træt af ske
Hej Helen
Så får jeg endnu en gang brug for dine gode råd. Lukas er nu 9 mdr og er en meget glad dreng.
Vi har lidt udfordringer mht. både mad og mælk. Han får mad de der 5-6 gange om dagen og spiser gode portioner. Dog er han ved at være noget irriteret over, at hans mor hele tiden vil made ham med en ske :-D. Så han får størstedelen af maden i bidder, hvor det kan lade sig gøre. Derfor til mit første spørgsmål:
Jeg har prøvet at supplere med grøntsagsmos med kød/fisk til frokost, men det er godt nok sjældent, han gider have det. Han spiser 1 rundtom mørkt rugbrød med forskellig pålæg, lidt let kogt gulerod i skiver (ca. 1/2) og lidt kartoffelhapsere, og lidt kød i stykker.,
Hvor længe skal jeg blev med at supplere med mos også ?
Næste spørgsmål går på hans mme. Vi kæmper virkelig med at få ham til at tage mælken. Planen er, at han skal have mælk aften, sen aften og tidlig morgen. Men flasken tidlig morgen nægter han for det meste. Faktisk så gider han kun flasken hvis han sover - næsten sover. :-/
Hvad anbefaler du, vi gør?
De 2 flasker aften og sen aften tager han for det meste 300 ml i alt. Derudover laver jeg hans grød om morgenen på mme. (der får han 200). Han drikker godt med vand både til måltider og imellem. Men når jo ikke op på samme mængder som flaskerne. - sødmælk gider han altså ikke. Giver ham i stedet sødmælkyoghurt til eftermiddag, ost på rugbrød som variation til frokost. Men er det kalk nok?
Her på det sidste er han så også begyndt at sige nej til flasken sen aften - selvom han sover :-/¨
Altså kan jo læse, at hans behov for mme ved 9. mdr er ca. 500 ml. Det kan vi altså ikke få ham til at tage i flasker - som sagt maks 300, nogen gange mindre. Hvad gør man egentlig?
Hilsen
Kristina